Het in het verkeer bekende verkeerslicht is niet alleen effectief op de openbare weg. Ook op particuliere bedrijfs- of parkeerterreinen is een stoplicht een handig hulpmiddel om het verkeer te reguleren. Staat jouw parkeerterrein al vol? Dan communiceer je dit met behulp van een rood stoplicht op een even eenvoudige als doeltreffende manier aan alle chauffeurs die op jouw parkeerterrein hun (vracht)auto willen parkeren. Zij kunnen beter even wachten of ergens anders een parkeerplaats zoeken.
Als leverancier van toegangstechnieken zoals verkeerspalen, slagbomen en poortopeners weet Portacon hoe belangrijk het is om ook op privéterreinen het verkeer te doseren en reguleren. Vrijwel niemand negeert zomaar een stoplicht of verkeerslicht. Wil je jouw bedrijfsterrein voorlopig afsluiten voor voertuigen omdat er op jouw terrein wordt gebouwd of onderhoud wordt gepleegd? Of omdat jouw terrein tijdelijk in beslag wordt genomen door andere activiteiten? Installeer een stoplicht bij de ingang en zet dat op rood. Hooguit een enkeling zal misschien doorrijden, maar de meeste chauffeurs zullen hun voertuig stilzetten en rechtsomkeert maken. Wil je je terrein weer vrijgeven? Zet het stoplicht dan op groen.
Verkeerslicht 230V groen met LED
221230
- Kleur: groen
- LED
- 200° draaibaar
Verkeerslicht 24V groen-rood met LED
220424
- Kleur: groen-rood
- LED
- 200° draaibaar
Regular Price € 243,00 excl. btw
€ 210,00 excl. btw € 254,10 incl. btwVerkeerslicht 230V groen-geel-rood met gloeilamp
222305
- Kleur: groen-geel-rood
- 40 W
- Grote fitting E27
Toepassingen van stoplichten
Een stoplicht is een universeel communicatiemiddel waarvan de boodschap wereldwijd begrepen wordt. Bij rood stop je, bij groen rijd je door en bij oranje minder je vaart. Verander ‘doorrijden’ voor ‘doorlopen’ en het wordt direct duidelijk dat het aantal toepassingen van een stoplicht groot is. Een stoplicht wordt immers niet alleen als verkeerslicht in het verkeer gebruikt. Maar ook om bijvoorbeeld aan te geven dat:
- een balie open of gesloten is
- een los- of laadplatform wel of niet in gebruik is
- een terrein wel of niet betreden kan worden
- een ruimte of gebouw wel of niet vol is; er kunnen wel of geen bezoekers bij
Tweekleurige en driekleurige stoplichten
Tweekleurige stoplichten – met alleen een rode en groene lamp – worden het meest toegepast omdat ze zo duidelijk zijn. Groen: iets mag of kan weer, je mag doorlopen of doorrijden. Rood: iets mag even niet, je moet stoppen of je kunt iemand of iets even niet gebruiken of benaderen. In driekleurige stoplichten komt naast een rode of groene lamp ook een oranje lamp voor.
Die worden eigenlijk alleen als verkeerslichten op kruisingen en overwegen gebruikt. Met als betekenis dat je de kruising of overweg nog net over kunt steken alvorens het licht op rood springt.
Stoplichten met schakelaar of afstandsbediening
Een stoplicht kan zowel via een schakelaar aan een snoer als met een handzender op afstand worden bediend. In het laatste geval communiceert de handzender met een ontvanger op het stoplicht. Het aantal drukknoppen op de handzender correspondeert met het aantal kleuren (lampen) van het stoplicht. Bij een stoplicht aan een snoer draai je aan de schakelaar om het licht op rood, groen of (eventueel) oranje te zetten.
Verkeerslicht 230V groen met LED
221230
- Kleur: groen
- LED
- 200° draaibaar
Verkeerslicht 24V groen-rood met LED
220424
- Kleur: groen-rood
- LED
- 200° draaibaar
Regular Price € 243,00 excl. btw
€ 210,00 excl. btw € 254,10 incl. btwVerkeerslicht 230V groen-geel-rood met gloeilamp
222305
- Kleur: groen-geel-rood
- 40 W
- Grote fitting E27
Stoplichten op het lichtnet of met een accu
Een zogenoemd plug & play stoplicht zit meestal in een compacte behuizing die je aan een constructie zoals een muur vastmaakt. Je monteert zo’n stoplichtkast met behulp van bijgeleverde steunen aan de muur of het plafond. Je steekt de stekker in het stopcontact en het stoplicht is klaar voor gebruik. Maar er zijn ook mobiele stoplichtinstallaties op de markt. Zo’n mobiel stoplicht kan via batterijen of een accu van stroom worden voorzien.
Stoplichten met gloeilampen of LED lampen
Een stoplicht is zowel met gloeilampen als met LED lampen verkrijgbaar. In vergelijking met gloeilampen heeft een stoplicht met LED lampen de volgende voordelen:
- LED lampen gebruiken 80 tot 90% minder energie dan gloeilampen
- LED lampen gaan 15.000 tot 50.000 branduren mee; dat is 15 tot 50 keer zolang als gloeilampen (1000 branduren)
- LED lampen worden minder warm dan gloeilampen
- LED lampen zijn beter voor het milieu dan gloeilampen.
Wat kost een stoplicht?
De aanwezigheid van een stoplicht op een kruispunt, bij een inrit of uitrit, is voor velen vanzelfsprekend. Maar achter dat ogenschijnlijk eenvoudige apparaat gaat een wereld van technologie, ontwerp en installatie schuil. Een vraag die vaak wordt gesteld door bedrijven en particulieren die overwegen er een te installeren, is: "Wat kost een stoplicht?" Hier duiken we in de kosten die gemoeid gaan met de aanschaf en installatie van stoplichten.
Basisprijs van een stoplicht
De kostprijs van een stoplicht is afhankelijk van verschillende factoren. De grootte, het materiaal, de technologie en het ontwerp spelen allemaal een rol. Over het algemeen kan men rekenen op:
- Standaard stoplicht: Dit is een basis stoplicht, vaak zonder extra functies zoals sensoren of geavanceerde bediening.
- Geavanceerd stoplicht: Deze stoplichten bevatten geavanceerde technologie, zoals sensoren die het verkeer detecteren en timers.
- Aangepaste ontwerpen: Voor specifieke toepassingen of esthetische wensen kunnen stoplichten op maat worden gemaakt.
De prijzen van onze stoplichten liggen vaak tussen de €195 en €1.000 euro.
Installatiekosten
Naast de aanschafprijs van het stoplicht zelf, moet men ook rekening houden met de installatiekosten. Deze kunnen aanzienlijk variëren afhankelijk van de locatie, de noodzakelijke infrastructuur en eventuele bijkomende technologieën.
- Grondwerk: Als er graafwerkzaamheden nodig zijn om kabels onder de grond te plaatsen, kan dit de kosten verhogen.
- Elektrische aansluitingen: Hieronder vallen de kosten voor het aansluiten van het stoplicht op het elektriciteitsnet.
- Integratie met andere systemen: Indien het stoplicht moet worden geïntegreerd met andere beveiligingssystemen, zoals slagbomen of poortopeners van Portacon, kunnen de kosten oplopen.
Onderhoud en garantie
Ook na de installatie kunnen er kosten zijn. Regelmatig onderhoud verlengt de levensduur van een stoplicht en voorkomt storingen. Daarnaast is het verstandig om te informeren naar garanties. Veel bedrijven, waaronder Portacon, bieden fabrieksgaranties op hun producten.
Conclusie
Hoewel het op het eerste gezicht misschien een simpele vraag lijkt, is de kostprijs van een stoplicht afhankelijk van vele variabelen. Van het type licht tot de installatie en onderhoudskosten, al deze factoren beïnvloeden de uiteindelijke prijs. Door te investeren in kwalitatief hoogwaardige stoplichten en betrouwbare installatie en onderhoud, zorgen bedrijven en particulieren voor een veilige en efficiënte verkeersstroom op hun terrein.
Hoe sluit je een stoplicht aan?
Een stoplicht, officieel een verkeerslicht genoemd, speelt een cruciale rol bij het reguleren van het verkeer op kruispunten, inritten en uitritten. Het correct installeren en aansluiten van een stoplicht is dan ook essentieel voor de veiligheid op de weg. In deze handleiding leggen we stap voor stap uit hoe je een stoplicht op de juiste manier aansluit.
Voorbereiding
Voordat je begint met het aansluiten van het stoplicht, is het van belang dat je de nodige voorbereidingen treft. Dit betekent dat je:
- Het juiste gereedschap bij de hand hebt.
- Een duidelijk plan hebt waar het stoplicht geplaatst moet worden.
- Weet waar de stroomvoorziening zich bevindt en hoe deze op een veilige manier is uitgeschakeld.
Stappen voor het aansluiten van een stoplicht
Het aansluiten van een stoplicht kan worden opgedeeld in verschillende stappen:
- Locatiebepaling: Bepaal de exacte locatie waar het stoplicht moet komen. Dit moet een zichtbare plek zijn voor alle weggebruikers.
- Graven: Als het stoplicht op een paal staat, graaf dan een gat voor de fundering. De diepte en breedte van dit gat is afhankelijk van de grootte en het gewicht van het stoplicht.
- Fundering: Plaats een betonnen fundering in het gat en laat dit uitharden volgens de specificaties.
- Plaatsing van de paal: Zodra de fundering is uitgehard, plaats je de paal van het stoplicht op de fundering en zorg je dat deze goed vastzit.
- Aansluiting: Verbind de bedrading van het stoplicht met de stroomvoorziening. Zorg ervoor dat je dit doet volgens de instructies van de fabrikant en de geldende veiligheidsnormen.
Integratie met andere systemen
Veel stoplichten worden geïntegreerd met andere verkeersregelinstallaties zoals slagbomen en poortopeners. Dit vraagt om extra aandacht tijdens de installatie:
- Zorg dat de signalen van het stoplicht gesynchroniseerd zijn met de slagboom of poortopener.
- Test het systeem grondig om te zorgen dat het stoplicht en de slagboom of poortopener in de juiste volgorde
Veiligheid eerst
Bij het aansluiten van een stoplicht staat veiligheid voorop. Zorg ervoor dat je tijdens het hele proces beschermende kleding draagt en de stroomvoorziening uitgeschakeld is tijdens het werken met de bedrading. Als je niet zeker weet hoe je een stoplicht moet aansluiten, schakel dan een professional in.
Conclusie
Het correct aansluiten van een stoplicht is essentieel voor de verkeersveiligheid. Door de bovenstaande stappen te volgen en altijd de veiligheidsvoorschriften in acht te nemen, zorg je ervoor dat het stoplicht correct functioneert. Voor aanvullende producten zoals slagbomen en poortopeners, en voor advies over het integreren van deze systemen met stoplichten, is Portacon de go-to specialist.
Een geschikt stoplicht bestellen bij Portacon
Bij Portacon, jouw totaalleverancier van toegangsautomatisering, kun je terecht voor alle soorten stoplichten die hiervoor zijn genoemd. Wij helpen jou graag om de toegang van jouw bezoekers en voertuigen tot jouw terrein of gebouw te doseren. Portacon levert stoplichten met alle bijbehorende accessoires, zoals steunen of zuilen en afstandsbediening.
NOG VRAGEN, NEEM DAN CONTACT MET ONS OP:
Op werkdagen zijn we bereikbaar van 8:00 - 17:00 uur.
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel: 0548 - 725 381
VEELGESTELDE VRAGEN
- Diameter van de lichten: 20 tot 30 centimeter
- Totale hoogte: 80 tot 120 centimeter
- Afstand tussen de lichten: 10 tot 20 centimeter
Basisprincipes van een stoplicht
Elk stoplicht heeft drie mogelijke kleuren: rood, oranje (of geel) en groen. De universele regel is simpel: rood betekent stoppen, groen betekent gaan en oranje waarschuwt dat het licht binnenkort op rood springt of dat het veilig is om door te rijden als stoppen niet meer mogelijk is. Naast de stoplichten die we in het dagelijks leven veel zien zoals op kruispunten, bestaan er ook stoplichten met éen kleur of twee kleuren. Een ‘standaard’ verkeerslicht bestaat echter wel uit drie kleuren. Het verloop van de lichtkleuren is cyclisch. Dit betekent dat na groen altijd oranje volgt en na oranje rood. Na de rode fase begint de cyclus opnieuw met groen.
Technologische werking
Stoplichten werken op basis van een besturingssysteem. Vroeger waren dit eenvoudige mechanische timers, maar tegenwoordig zijn het geavanceerde computerprogramma's. Deze systemen maken beslissingen op basis van verschillende inputs:
- Tijd gestuurde programma's: Hierbij verandert het licht op vaste tijden.
- Sensoren/detectielussen: Deze liggen vaak onder het wegdek en detecteren wanneer er voertuigen aankomen of stilstaan.
- Drukknoppen: Vooral bij voetgangersoversteekplaatsen, waarmee voetgangers kunnen aangeven dat ze willen oversteken.
- Centrale verkeersmanagementsystemen: In grote steden worden stoplichten vaak centraal aangestuurd om de verkeersstromen te optimaliseren.
Relevantie voor toegangstechniek
Voor bedrijven zoals Portacon is het van belang om te begrijpen hoe stoplichten werken. Dit heeft namelijk invloed op producten zoals slagbomen en poortopeners. Een goed voorbeeld is de integratie van slagbomen bij parkeergarages of bedrijfsterreinen. Hier kan een stoplicht aangeven wanneer een voertuig mag doorrijden of wanneer het moet wachten vanwege een gesloten slagboom. Ook kunnen stoplichten geïntegreerd worden met andere beveiligingssystemen. Denk bijvoorbeeld aan systemen die automatisch kentekens herkennen. Wanneer een voertuig het terrein nadert, leest het systeem het kenteken en kan het een signaal naar het stoplicht sturen om op groen of rood te springen, afhankelijk van de toegangsrechten van het voertuig.
Conclusie
Stoplichten zijn veel meer dan alleen lichten die van kleur veranderen. Het zijn geavanceerde systemen die zorgen voor een vloeiende en veilige verkeersstroom. Voor specialisten in toegangstechniek en beveiliging, zoals Portacon, biedt de technologie achter stoplichten tal van mogelijkheden voor integratie en optimalisatie van beveiligingsoplossingen.
Stoplichten zijn zo alledaags en gewoon geworden in ons dagelijks leven dat we zelden stilstaan bij hun functie, ontwerp en doel. Maar wat is een stoplicht precies en hoe past het in de wereld van toegangstechniek en beveiliging?
De essentie van een stoplicht
In de kern is een stoplicht een verkeersbeheersinstrument dat de stroom van voertuigen en voetgangers op een kruispunt of oversteekplaats regelt. Het doet dit door middel van gekleurde lichten, die universeel worden begrepen:
- Rood: Dit betekent stoppen. Verkeer mag niet doorrijden.
- Oranje (of geel): Een waarschuwing dat het licht spoedig rood of groen zal worden. Afhankelijk van de situatie moet het verkeer stoppen of kan het nog doorrijden.
- Groen: Dit betekent gaan. Verkeer heeft de vrijheid om door te rijden, mits de weg vrij is.
Historische achtergrond
De eerste stoplichten waren handbediend en werden geïntroduceerd in de late 19e en vroege 20e eeuw, voornamelijk om verkeersongelukken op drukke kruispunten te voorkomen. Naarmate de technologie vorderde, werden ze geautomatiseerd en steeds geavanceerder, met sensoren die de verkeersdrukte kunnen meten en timers die de duur van elke lichtfase aanpassen.
Toepassingen in toegangstechniek
Voor een specialistisch bedrijf als Portacon zijn stoplichten van bijzonder belang, vooral wanneer ze geïntegreerd worden met andere beveiligings- en toegangssystemen. Hier zijn enkele toepassingen:
- Bij slagbomen: Stoplichten kunnen worden gebruikt bij de in- en uitgangen van parkeerterreinen, gereguleerd door slagbomen. Ze informeren bestuurders wanneer ze kunnen doorrijden en wanneer ze moeten stoppen.
- Geïntegreerd met sensoren: In parkeergarages kunnen sensoren het aantal beschikbare parkeerplaatsen detecteren en dit via een stoplicht weergeven, groen voor beschikbaar en rood voor vol.
- Samenwerking met poortopeners: Bij beveiligde ingangen kunnen stoplichten samenwerken met automatische poortopeners, waarbij het groene licht aangeeft dat de poort is geopend en het veilig is om door te rijden.
Conclusie
Een stoplicht is meer dan alleen een verkeersregelaar; het is een symbool van orde en veiligheid op de weg. Voor bedrijven in de toegangstechniek en beveiliging bieden stoplichten een mogelijkheid om veilige en gestroomlijnde toegang te bieden, of het nu gaat om voertuigen die een parkeerplaats betreden of voetgangers die een druk kruispunt oversteken.
Bij het benaderen van een kruispunt, rotonde of inrit zijn stoplichten een van de meest dominante visuele signalen waar automobilisten en voetgangers op letten. Maar naast de kleur en het ontwerp van deze lichten, is de hoogte waarop ze zijn geïnstalleerd van cruciaal belang voor de veiligheid en zichtbaarheid. Op deze pagina gaan we dieper in op de gemiddelde hoogte van een stoplicht en de overwegingen die bij deze keuze komen kijken.
De standaardhoogte van stoplichten
De meeste mensen realiseren zich niet dat er daadwerkelijk normen en voorschriften zijn voor de hoogte van verkeerslichten. Deze normen zorgen ervoor dat de lichten voor iedereen zichtbaar zijn, of je nu in een personenauto, vrachtwagen of op een fiets zit. Is een driekleurig verkeerslicht aangebracht boven de rijbaan, dan moet de onderkant van het achtergrondschild zich binnen de bebouwde kom ten minste 4,5 meter en buiten de bebouwde kom ten minste 5 meter boven het wegdek bevinden.
Overwegingen bij het bepalen van de hoogte
De keuze voor de hoogte van een stoplicht is niet willekeurig. Verschillende factoren spelen hierbij een rol:
- Zichtbaarheid: Het belangrijkste doel van een stoplicht is om duidelijke instructies te geven aan verkeersdeelnemers. Het moet vanuit alle hoeken van een kruispunt zichtbaar zijn.
- Veiligheid: Te laag geplaatste lichten kunnen een gevaar vormen voor grotere voertuigen, zoals vrachtwagens en bussen.
- Omgevingsfactoren: In gebieden met veel bomen of andere obstakels kan het nodig zijn om lichten hoger te plaatsen voor betere zichtbaarheid.
Aanvullende producten van Portacon
Naast het feit dat de hoogte van stoplichten essentieel is voor de veiligheid, is het ook van belang dat andere toegangstechnieken en beveiligingsoplossingen op de juiste manier worden geïnstalleerd en afgesteld. Portacon biedt een breed scala aan producten zoals slagbomen en poortopeners, die naadloos kunnen worden geïntegreerd met stoplichtsystemen. Door de juiste combinatie van deze producten te kiezen, kunnen klanten zorgen voor een soepele en veilige verkeersstroom op hun terrein.
Conclusie
De hoogte van een stoplicht is niet alleen een kwestie van esthetiek, maar vooral van veiligheid en zichtbaarheid. Door rekening te houden met de standaardhoogten en specifieke omgevingsfactoren, kunnen gemeenten en particuliere terreinbeheerders ervoor zorgen dat alle verkeersdeelnemers de signalen duidelijk kunnen zien en begrijpen. We staan klaar om u te adviseren over de beste oplossingen voor uw specifieke situatie.