Hoe werkt een slagboom met kentekenherkenning?
Een slagboom met kentekenherkenning is een manier om de toegang van voertuigen tot uw camping, bedrijfsterrein, jachthaven of vakantiepark te controleren. De bestuurder heeft geen afstandsbediening of pasje nodig om de slagboom te openen en hoeft ook zijn auto niet uit. De slagboom gaat automatisch open zodra de installatie het kenteken van het voertuig herkent.
De ervaring leert wel dat de slagboominstallaties met kentekenherkenning die momenteel op de markt zijn, nog niet volledig betrouwbaar functioneren. Neem daarom contact op met Portacon, uw specialist in toegangstechniek, voor een passende oplossing. Hierna treft u alvast meer informatie aan over de samenstelling en werking van een automatische slagboom met kentekenherkenning.
Uit welke onderdelen bestaat een slagboom met kentekenherkenning?
Een slagboominstallatie met kentekenherkenning bestaat uit de volgende onderdelen:- een automatische slagboom
- een detectielus of bewegingssensor
- één of meer camera’s
- ANPR-software
- pulsgever
In plaats van een detectielus zijn er ook systemen die de fotocamera combineren met bewegingsdetectie. Een bewegingssensor detecteert het voertuig voor de slagboom en activeert de camera.
Slagboom handbediend LIMIT4 2,5 mtr
L901125
- Sterke boom 2,5 mtr lengte
- Kleur RAL 7021
- Eenvoudige montage
Slagboominstallatie EVA.5
9083120
- Boomlengte tot max. 5 mtr.
- Voor intensief gebruik
- Modern design
Slagboominstallatie LADY.4
9083098
- Boomlengte max. 4,2 mtr.
- Voor intensief gebruik
- Kleur RAL 2009
Hoe kan ANPR-software een foto van een kenteken herkennen?
Uiteraard kan de ANPR-software een kenteken alleen herkennen wanneer dat eerst in die software is ingevoerd. Maar hoe kan deze techniek de foto van een kentekenplaat herleiden tot de combinatie van cijfers en letters in de database van het softwareprogramma? De software werkt voor dit doel samen met optische leesapparatuur (Optical Character Recognition of OCR). Deze combinatie van soft- en hardware doorloopt de volgende zeven algoritmen om een kenteken af te lezen uit de foto van een nummerplaat op een voertuig:- detectie
Dit algoritme betreft het herkennen en isoleren van het kenteken in de afbeelding van de nummerplaat.
- oriëntatie en grootte
In deze stap worden de helling en grootte van het kenteken aangepast.
- normalisatie
Met dit algoritme wordt de helderheid en het contrast van de foto gecorrigeerd.
- karaktersegmentatie
Dit algoritme identificeert de afzonderlijke karakters (letters of cijfers) op de foto van de kentekenplaat.
- optische karakterherkenning
Met dit algoritme worden de letters en cijfers op de afbeelding van de nummerplaat met behulp van een vooraf gedefinieerde tekenset omgezet in karakters.
- syntaxis en geometrische analyse
Dit algoritme controleert de karakters en de volgorde ervan op specifieke regels die in het betreffende land op kentekens van toepassing zijn.
In deze stap worden verschillende foto’s van de kentekenplaat in een video met elkaar vergeleken om de betrouwbaarheid van het resultaat te verhogen.
Het niveau van deze zeven algoritmen bepaalt de nauwkeurigheid van een ANPR-systeem. Het systeem heeft deze stappen nodig om een foto van een kentekenplaat te vertalen naar bruikbare en leesbare alfanumerieke output (de cijfers en letters van het kenteken).
Welke eisen stelt kentekenherkenning aan de camera’s?
Hoe hoger de kwaliteit van de foto, hoe groter de kans dat de ANPR-software een kenteken herkent. Daarom wordt er bij kentekenherkenning met hoogwaardige camera’s gewerkt. Deze camera’s maken een beeld met een hoge resolutie.ANPR-systemen maken vaak gebruik van een high speed camera met infrarood filter of van twee camera’s (een infrarood camera en een normale HD camera) om foto’s van kentekens te maken.
Hoe betrouwbaar is kentekenherkenning?
Uit onder andere Brits onderzoek uit 2005 en 2008 blijkt dat de betrouwbaarheid van kentekenherkenning grotendeels afhangt van:- de kwaliteit van de apparatuur (zoals moderne infraroodcamera’s en geavanceerde OCR-software)
- de weersomstandigheden (bij mist of regen kunnen de camera’s minder duidelijke kentekenfoto’s maken).
Bij gebruikmaking van de modernste apparatuur en in ideale weersomstandigheden wordt meer dan 90% van de passerende kentekens correct herkend. Bij minder geavanceerde apparatuur komt deze score niet hoger dan 80%.
Een slagboom met kentekenherkenning functioneert dus nog niet voor de volle honderd procent. En dat kan heel vervelend uitpakken. Denk aan ongeduldige automobilisten die voor de dichte slagboom van een parkeerterrein of vereniging van eigenaren (VVE)staan. Of filevorming voor de slagboom van een camping of jachthaven.
Kentekenherkenning lijkt op het eerste gezicht een efficiënte en klantvriendelijke manier om een slagboom te automatiseren. Niemand hoeft zijn voertuig uit om door de slagboom te rijden. Maar de nadelen kunnen al snel groter zijn dan de voordelen, gelet op de beperkte betrouwbaarheid van de systemen voor kentekenherkenning die momenteel op de markt zijn.
Om een goede afweging tussen de voor- en nadelen van slagboominstallaties met kentekenherkenning te maken, kunt u het beste advies vragen bij een specialist in toegangsautomatisering. Portacon is zo’n specialist en denkt graag met u mee over een passende oplossing.